099: ervin aksel sööt ja oregon city linnalift

summary: ervin aksel sööt was an estonian engineer who fled his home country during ww2 and resettled with his family in the little north-western us town of oregon city. his first major commission as an employee at the engineering firm stevens & thompson was the oregon city municipal elevator, designed by gordon e. trapp and completed in 1955. see here for more information about the elevator, which has become one of the main sights in this little town.

-

järgneva kirjatüki autoriks on carl-dag lige, kes on (muu seas) saamas eesti kõige kõvemaks siinmail tegutsenud ja siitmailt pärit inseneride tundjaks. tema praegustest tegemistest kuuleme juba peagi, kaasa arvatud siinse väljundi kaudu. niisiis, esmalt: ühest küllaltki tundmatust eesti insenerist ja tema tööst teisel pool ookeanit.

-

ervin aksel sööt oli eestist pärit ehitusinsener, kes II maailmasõja ajal emigreerus koos oma perega ameerika ühendriikidesse. tema karjääri kohta on internetis suhteliselt vähe infot. ühes 1941. aasta dokumendis mainitakse ervin sööti koos legendaarse eesti inseneri august komendandiga, kellega koos tehti oletatavalt töid toonase natsionalistliku teise tallinna ühispanga juures (tla.r-409.1.539).

pärast oma perega oregoni osariigis asuvasse väikelinna oregon city’sse kolimist asus sööt tööle inseneribüroosse stevens & thompson engineering co (viide). tema esimeseks suuremaks tööks firmas oli oregon city linnalifti projekteerimine. linnalifti näol on tegemist avalikus kasutuses oleva n-ö vertikaalse tänavaga, mis võimaldab linlastel liikuda kaldapealsest linnaosast jõe-äärsesse linnaossa ja vastupidi.



lift asub willamette’i jõe kaldal ning samal teljel jõge ületava muinsuskaitsealuse raudbetoonsillaga. väidetavalt on tegemist ühega maailma neljast munitsipaalliftist ning ainukese sellisega ameerika ühendriikides (viide).



liftihoone arhitektiks on gordon e. trapp – suhteliselt vähetuntud ameerika arhitekt, kes enne stevens & thompson’isse asumist oli töötanud teiste seas ka pietro belluschi juures. oregon city lift on tõenäoliselt trappi loomingu tuntuim ehitis. kahjuks pole teada ervin aksel söödi täpsed tööülesanded, kuid arvatavasti oli tegemist arhitekt trappi peamise abilisega liftihoone insenertehniliste lahenduste väljatöötamisel.





nagu piltidelt näha, on lifti näol tegemist futuristlikult modernistliku ehitisega. kosmoseajastu ja lendavad taldrikud, teatav mängulisus ja tehnoloogiakultus. raudbetoonjalamile kinnituv vaateplatvorm meenutab sadama- või lennujaamaehitisi samast perioodist. meenuvad ka soomes ja rootsis 1960. – 1970. aastatel laialdaselt levinud veetornid, kuigi nende mõõtmed on enamasti suuremad kui oregon city liftil.



oregoni linnalift rajati samale kohale juba 1915. aastal. esialgu oli tegemist hüdraulilise liftiga, mis 1924. aastal viidi üle elektrilistele mehhanismidele. 1950. aastate alguseks oli vana lift amortiseerunud ning oregon city linnavalitsus korraldas konkursi uue lifti rajamise leidmiseks. huvitav on asjaolu, et võistlustingimustes anti ette ka teatud esteetilised printsiibid, mida uus ehitis peaks püüdma järgida – uus lift pidi olema „nii lihtne kui võimalik, ilma kaunistusteta“ (viide).

5. mail 1955. aastal avatud lifti tehnoloogia oli oma ajastu tipptase ning selle eest vastutas praegugi tuntud otis elevator company.


linnalifti kõrgus on ligikaudu 39 meetrit ning liftisõit kestab 15 sekundit. lifti alumise sissepääsu juurde pääseb läbi jalakäijate tunneli, mille kohal paikneb raudteetrass. lifti tehnoloogilised mehhanismid vahetati mõni aasta tagasi elektrooniliste, arvuti poolt juhitavate seadmete vastu välja. ehitises on tehtud ka muid korrastus- ja remonttöid. hoone arhitektuurne osa on üldosas säilitanud oma algilme, kuid valmimisjärgseid fotosid uurides jääb mulje, et vaateplatvormi välisseinad olid, erinevalt praegusest, puhaste betoonpindadega.

tänasel päeval kasutab oregon city linnalifti päevas ligi 800 inimest, suvisel turismihooajal ligi 1300 inimest. liftisõit on inimestele küll tasuta, kuid vandalismikartuses ei ole seda võimalik kasutada ööpäevaringselt. liftis töötab liftisaatja, kes vastutab reisijate turvalisuse eest. vaateplatvormi siseruumides on aegade jooksul tehtud erinevaid kunstiprojekte.









kõik siinsed fotod pärinevad ajakirja life pildipangast, kus neid antud objekti kohta omajagu veel leidub. lisaks saab infot oregon city ja tema ühe tuntuma maamärgi kohta siit, siit, siit ja siit. kaasaegsete fotode nägemiseks tuleb vaid guugeldada.

4 kommentaari:

Carl-Dag Lige ütles ...

šefid fotod

Anonüümne ütles ...

Kui olla väga tähelepanelik, siis võib näha midagi sarnast Tartuga :)

Carl-Dag Lige ütles ...

neil kes tartut ei tunne, läheb natuke raskeks selle sarnasuse ülesleidmisega...

Carl-Dag Lige ütles ...

maailma üks tuntumaid linnalifte on arhitekt flemming thiesen'i kavandatud 72m kõrgune art deco'lik elevador lacerda (1929), mis asub salvadori linnas brasiilias. lifti konstruktiivse osa projekteeris ning ehituse teostas taani inseneribüroo christiani & nielsen brasiilia tütarfirma.

soovitan googeldada fotosid, vapustav ehitis.