020: eramu naeri tänaval veerennis

summary: a private dwelling close to the center of tallinn, built for a recreational gardener and designed by 3+1 architects. an article in english - with additional photos - can be found here.

-

k
: mida erilist oodata majast, mis tänavalt näib selline?

foto: mina


v: paljugi!


veerenni / magasini piirkond tallinna lõuna-kesklinnas on nagu tallinn ikka: totaalne arhitektuuriline kaos. kõrvuti seisavad romantilised, nii renoveeritud kui lagunend puidust agulimajad, uuemad kõrged korterelamud; lähistel laiuvad mitmed surnuaiad oma kabelite ja mälestusmärkidega, tohutu haiglakompleks ning spordirajatised.

selle kaose keskel on aga koha leidnud üks hoopis teisest mastist maja.

siinsel naeri tupiktänaval peidab end tõenäoliselt kõigi tallinna agulite kontekstis täiesti erakordne eramu. büroos 3+1 projekteeritud ning 2005. aastal valminud hoone autoriteks on arhitektid andres ojari, markus kaasik, ilmar valdur [kõik s 1970], merje müürisepp [s 1975] ja kalle komissarov [s 1976; töötas projekti kallal aastani 2002].

krundi sügavusest:

foto: mina


tegemist on arhitektuuribüroo 3+1 diagramm-majade seeria ühe visuaalselt ilmsema näitega. maja jaotus 800-ruutmeetrisel krundil põhineb arvul kolm. hoone on jaotatud kolme meetri laiusteks n-ö moodulribadeks, mis oma eri pikkustega annavad majale sakilise-sopilise fassaadi.

foto: mina


planeering järgib rangelt moodulite poolt ette seatud raame ning sellele, võiks öelda et allub, ka elu majas ja aias, ehk siis need moodulid moodustavad eri funktsioonidega sise- ja välisruume: tänava pool moodustub kolmele moodulribale eesaed ja varjualune autole, seejärel, omakorda kolmele moodulribale, on paigutatud tellija hobiruum ja köögi-söögiala, ning lõpuks, kahel viimasel 3st moodulist moodustuval ribal asuvad elu- ja magamisruumid ning muruga kaetud aed.

muide, plaanil põhja-suunda tähistav n pole korrektne, tegelikult vaatab hoone oma peafassaadiga läände, püüdes efektiivselt pärastlõunast ning õhtust päikesevalgust- ja soojust. | the house actually opens westward and not north, as shown on the plan.

plaan: maja 2006-3


esimesed, tänavapoolsed moodulid. maapinna katteks betoon ja killustik. vasakul hobiruum.

foto: mina


hobiruumi vaevu läbikumav sein.

foto: mina


ning vaade aeda, millele tagab omajagu idüllilist privaatsust just see hobiruumi kaugele ulatuv moodul. hoone tellija on muide harrastusaednik, millest siis ka selline ekstravagantne soov saada oma aiaga eramu enamjaolt kortermajade rajoonis...

foto: mina


tollel kaldpinnal oli algselt hulga lopsakam loodus. siit muide näha aeda, kust, tõsi, näeb ka läbi, kuid vaid otse vaadates.

foto: mina


foto: mina


maja eesaed asub kolmel tasapinnal, kõrgeimal neist kasvavad mõned puudki.

foto: mina


kõik ühes toonis.

foto: mina


ja siin omaniku peegeldus, kogemata (:

foto: mina


...


et mu amatöörlikule jauramisele natuke ka asisemat juttu lisaks lugeda, siis väga soovitan visata pilk peale tõnu kaalepi artiklile, mille leiad siit, ja andri ksenofontovi artiklile, mille leiad siit. tasub-tasub, sest seal on paremaid fotosid ka. ja siis veel: teiste seas naeri tn eramu aiast räägib martin melioranski oma artiklis, mille leiad siit.


...


ning et saada paremat [hmm?] aimu geniaalsete 3+1 arhitektide 90ndate lõpus / nullindate alguses projekteeritud diagramm-majadest ning nende loomemeetodist, tasub lugeda andres kure artiklit "diagrammid pärast funktsionalismi", mis ilmus ajakirja maja 2002-3 numbris.

2 kommentaari:

Carl-Dag Lige ütles ...

Tere :)

Ei saa öelda, et oleksin palju eramuid - eriti uusi - külastanud, aga see on senistest kahtlemata kõige võimsama mulje jätnud. Mitte võimsa, vaid, ütleme... tundliku. Mu lemmikmaju, kus ise olen käinud. See vääriks pikemat kirjatööd. Põhiasjad, mis mulle meeldisid: ehedad materjalid, hubane ruumimulje (koguaeg oleks nagu elutoas, isegi kui oled aias), "üldkompositsioon" (nii ruumijaotuse kui visuaali mõttes) ja paigutus krundil. Aga mis isegi kõige lahedam - mulle täiega tundub, et see arhitektuur on tellija nägu. Lahedat, mõnusat ja turvalist, samas väga kvaliteetset ja läbimõeldud keskkonda hindavad inimesed. Tellija ja arhitektide hea koostöö vili. Asi mida võiks ette heita on liigne privaatsus ja eraldatus naaberkruntidest - aga tegelikult tuleb see suhteline suletus ümbritseva suhtes otseselt ümbritseva linnaaguli tüpoloogiast (kõrged plangud, suletud hoovid). Igati sümpaatne privaatne maja. Aga mõelge ikka milline luksus - eramaja kesklinnas...

olge mõnusad

JK ütles ...

jei carl!

mulle ilgelt meeldib, kui sa siin mu algelisi postitusi omapoolsete lisandustega täiendad! (:

see sunnib mind ennast ka asju natuke rohkem tähele panema, nii et teed sinagi tänuväärset tööd.

ja su kirja üle oli mul ka eriti hea meel nii et tänud! (;